Historiaa

Kuopion kaupungin ao ry nro 521

Ammattiosastomme juuret menevät vuoteen 1957. Tuolloin perustettiin Suomen apuhoitajayhdistyksen Kuopion seudun paikallisosasto. Tähän osastoon kuuluivat Kuopion maalaiskunta, Siilinjärvi, Nilsiä, Juankoski, Muuruvesi, Vesanto, Kaavi, Pielavesi, Leppävirta, Vehmersalmi ja Maaninka. Paikallisosastot rekisteröitiin v. 1971 ja seuraavana vuonna Kuopion seudun paikallisosasto oli muiden mukana perustamassa Suomen Apuhoitajaliittoa. Vuonna 1978 liittokokous kehotti paikallisyhdistyksiä perustamaan toimialueelleen ammattiosastoja, joiden toimirajat olisivat työnantaja tai aluekohtaisia.

Ammattiosastomme perustamisvuodeksi muodostui siten 1979. Apuhoitaja Aino Honkanen Harjulan kunnalliskodista kutsui 24.1 apuhoitajat koolle uimahallin kahvioon. Perustettiin Kuopion kaupungin apuhoitajien ammattiosasto. Puheenjohtajaksi valittiin Silja Pennanen Alavan palvelutalosta. Samaisena vuonna myös vastaanottoavustajat hyväksyttiin ammattiosaston jäseniksi. Vuoden lopussa jäsenmäärä oli 140.

Ensimmäisiä asioita, joihin ammattiosasto otti virallisesti kantaa, oli päätoimisen työsuojeluvaltuutetun saaminen sosiaali- ja terveydenhuollon piirissä työskenteleville. Esillä oli myös raskaana olevien naisten yötyökielto 28 raskausviikon jälkeen.

Vuonna 1981 Kuopion seudun apuhoitajat ry hajosi ja niistä syntyi 10 erillistä ammattiosastoa. Perustettiin Kuopion kaupungin apuhoitajien ja vastaanotto-/osastoavustajien ammattiosasto.

Ammattiosastomme nimimuutokset liittyivät koulu-uudistuksiin sekä liiton nimen vaihdoksiin. Vuonna 1988: Perushoitajaliiton Kuopion kaupungin ao ry ja vuonna 1995: SuPer Kuopion kaupungin ao ry.

Tällä hetkellä ammattiosastomme jäsenmäärä on n. 1010. Etenkin kolmena viimeisenä vuonna jäsenmäärän kehitys on ollut erittäin positiivinen. Suurin osa jäsenistöstämme on perus- ja lähihoitajia. Työnantajista suurin on Kuopion kaupunki (n. 550 jäsentä), mutta yksityispuoli on erittäin kasvava (n.300 jäsentä).

Ammattiosastomme tehtävänä on ollut huolehtia jäsenistömme ammatillisesta edunvalvonnasta että sopimusedunvalvonnasta. Kiinnitämme huomiota myös jäsenistömme työhyvinvointiin tarjoamalla erilaisia virkistystapahtumia. Emmekä unohda alan opiskelijoita vaan sillä saralla opiskelijaohjaajat eli opot tekevät aktiivista työtä.

Ammattiosastomme yli 30-vuotiseen taipaleeseen on mahtunut kaksi työtaistelua, säästösopimuksia, virkanimikemuutoksia, omalääkärijärjestelmään siirtyminen, vuosia kestänyt sosiaali- ja terveydenhuollon yhdistyminen, laitospaikkojen raju supistaminen, lukemattomia neuvotteluja ja loputonta säästämistä lomautukset mukaan lukien. Eikä lähitulevaisuus näytä yhtään helpommalta.

Muutoksista on tullut osa päivittäistä elämäämme ja muutoksen hallinta vaatii aikaisempaa vahvempaa paikallista toimintaa. Lisäksi tavoitteenamme on, että lähihoitajat voivat käyttää koko osaamistaan ja ammattitaitoaan laaja-alaisesti potilaan/asiakkaan hoitamiseen ja työnsä kehittämiseen. Se on sekä työnantajan että työntekijän etu.