Luottamusmiestiedote 1/2016

25.1.2016

LUOTTAMUSMIESTIEDOTE 1/2016

Viime vuosi 2015 oli valtakunnallisesti hyvin haasteellinen.  Sipilän hallituksen alulle laittama yhteiskuntasopimus kariutui useamman kerran ja siten hallituksen pakkolakipakettia vietiin eteenpäin. Tämä vuosi alkoi samoissa merkeissä ja katsotaan nyt kuinka käy. Sen tiedämme tämän kevään aikana.

Yleiskorotus 1.2.2016 lukien

Huolimatta siitä, että neuvottelut yhteiskuntasopimuksesta jatkuvat ja hallituksen pakkolaki- ym. esitykset kulkevat omia latujaan on KVTES voimassa 31.1.2017 saakka.  Tähän sopimukseen liittyvät seuraavat palkankorotukset:

Viranhaltijan/työntekijän tehtäväkohtaista palkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.2.2016 lukien yleiskorotuksella seuraavasti:

•      Jos tehtäväkohtainen palkka on alle 3404,26 euroa niin korotus on 16 euroa / kk

Osa-aikatyössä tehtäväkohtaisen palkan euromääräinen korotus on samassa suhteessa alempi kuin työaika on täyttä säännöllistä työaikaa lyhempi.

Henkilökohtaista lisää (palkkausluku 11§) korotetaan 0,47 %

Kuopion kaupungilla noudatettavat tehtäväkohtaiset palkat löytyvät Santrasta (Henkilöstöasiat – Palvelusuhdeasiat - Palkkaus - KVTES)

Uudet TVA-tasot 1.2.2016 lähtien

Hinnoittelu

Nimike

TVA-taso 1

TVA-taso 2

TVA-taso 3

03HOI040

04SOS06A

Lähihoitaja/perushoitaja
 Terveyskeskusavustaja

Sosiaalihuollon ammattitehtävät
Ohjaaja

2061,02

2076,09

03HOI030

Sairaanhoitaja

Ajankohtaista työmarkkinatilanteesta

Yhteiskuntasopimus-neuvottelut siis käynnistyivät uudelleen. On arvioitu, että tuloksia pitäisi syntyä helmi-maaliskuun vaihteessa. Näillä neuvotteluilla ja toivottavasti laihallakin sopimuksella pyritään välttämään ns. pakkolakien voimaantulo.

Hallituksen pakkolakiehdotukset ovat menossa eduskuntaan helmikuussa ja ne tulisivat voimaan 1.6.2016, jos yhteiskuntasopimusta ei saavuteta.

Pakkolait tarkoittavat sitä, että lailla määrätään siitä, ettei työehtosopimuksella voida asiasta toisin sopia. Lähi- ja perushoitajan palkkapussissa esitykset tarkoittavat keskimäärin 8,4 % prosentin palkanalennusta. Laskelma perustuu työntekijään, jolla on pitkät lomat ja sairastaa muutaman kerran vuodessa. Superin sivuilta löytyy laskelmia erilaisiin palkkaryhmiin/lomiin https://www.superliitto.fi/viestinta/ajankohtaista/super-ei-hyvaksy-pakkolakeja/

Pakkolakiesityksessä on määrätty:

• sairasloman 1.päivän palkattomaksi ja 2.-8. päivän palkka 80%. tämän jälkeen TES.n mukaisesti
  • pitkien vuosilomien lyheneminen eli 38->30
  • loppiainen ja helatorstai palkattomiksi päiviksi, jos niinä päivinä on töissä ei sunnuntaikorvausta makseta
  • lomarahojen leikkaus

Lisäksi hallitusohjelmassa on työnlainsäädäntöön tehtäviä muutoksia, jotka heikentävät työntekijöiden asemaa:

• koeajan pidentäminen 1 vuosi
  • määräaikaisen työsuhteen kirjoittaminen ilman perustetta yhteensä 1 vuoden mittaiseksi
  • työntekijää koskeva takaisinottovelvoitteen lyheneminen 4 kuukauteen
  • vuosilomalla sairastaminen

Neuvottelupöydässä on siis isot asiat ja mikä pahinta ne koskevat eniten juuri naisvaltaista hoitoalaa. Toivon todella, että saavutettaisiin hyväksyttävä sopimus.

Jos sopimusta ei tule niin pakkolait tulevat voimaan 1.6.2016. Meille se tarkoittaisi 1.2.2017 eli sitten kun nykyinen sopimus päättyy. Mutta se tarkoittaisi myös erittäin vaikeaa syksyä ja liittokierrosta, jolla pyritään mittaamaan ulos menetetyt etuudet. Kevät siis näyttää mihin toimenpiteisiin liitossa ryhdytään.

Eläkeuudistuksesta infokiertue - Kuopiossa 2.2.2016  (Santran sivuilla)

Keva järjestää vuoden 2017 alusta voimaan tulevasta eläkeuudistuksesta infokiertueen vuoden 2016 tammi-toukokuussa. Tilaisuuksissa käydään läpi eläkeuudistuksen pääpiirteet julkisen alan eläketurvan osalta.
Tilaisuudet ovat maksuttomia. Kaikki infotilaisuudet pidetään klo 18.00-20.00. Ovet avautuvat noin puoli tuntia ennen tilaisuuden alkua. Ei kahvitarjoilua.
Tilaisuuksien materiaali on saatavana alla olevasta linkistä aukeavalta Kevan sivulta tammikuun puolivälissä. Linkistä aukeavalta sivulta pääset myös ilmoittautumaan.

SuPerin liittokokousvuosi ja vaalit

Superin liittokokous pidetään 8. – 9.6.2016 Helsingissä ja valmistelut ovat täydessä toiminnassa.

Kokousta edeltävät tuttuun tapaan kahdet vaalit.

• Ensimmäisenä ovat liittohallituksen edustajan valinta. Vaalipiirimme on Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala. Alueeltamme valitaan yksi varsinainen edustaja ja yksi varaedustaja kaudeksi 2016 - 2010. Edustajan valitsevat vaaleilla alueen ammattiosastojen valtuuttamat jäsenet vaalipiirikokouksessa 27.2. täällä Kuopiossa.
  • Toisessa vaalissa valitaan liittokokousedustajat sekä edustajiston jäsenet kaudelle 2016-2020. Tulevissa vaaleissa voi äänestää joko postitse tai sähköisesti. Äänestysaika on 16.3. – 4.4.2016. Meidän omista ehdokkaista tulemme lähettämään työpaikoille ja ammattiosaston nettisivuille heti tietoa kunhan saamme äänestysnumerot ym. asiat liitosta. Tietoa vaaleista löydät Superin sivuilta sekä Super-lehden mukana tulleesta Vaali-esitteestä. Tärkeää on, että äänestät. Sinun liittosi. Sinä päätät.

Sote-uudistus

Sote-uudistuksessa on enemmän avoimia kysymyksiä kuin vastauksia. Kukaan ei siis loppujen lopuksi tiedä mitä tuleman pitää. Henkilöstön osalta on valtakunnallisesti toiminut henkilöstötyöryhmä. Työ jatkuu helmikuussa eri kokoonpanolla ja kunnallisen pohjan mukaan. Vielä on siis avoimena kuka/mikä on työnantaja, mikä työehtosopimus, palkkojen harmonisointi, ketkä siirtyy jne. Se on kuitenkin melko varmaa, että henkilöstö siirtyy liikkeen luovutuksena eli entisinä työntekijöinä, mutta irtisanomissuojaa ei tule. Jokainen sote-alue touhuaa nyt omanaan ja yhteisten pelimerkkien luominen olisi erittäin tärkeää etenkin henkilöstöpolitiikan suhteen.

Lopuksi pitäisi sanoa ”ja valtakunnassa kaikki hyvin”, mutta kun ei ole.  Meillä on edessä hyvin mielenkiintoinen kevät ja sen tuomat ratkaisut. Kuinka ne sitten vaikuttavat itse kunkin elämään jää nähtäväksi. Super kuitenkin yrittää vaikuttaa kaikilla mahdollisilla foorumeilla siihen, että ratkaisut jäsenten palkkapussiin olisivat mahdollisimman vähäiset.

Superilaisin terveisin

Merja Ohvo